یک طرح منحصر به فرد انتخاب و طراحی کنید
برندسازی کلید یک محصول موفق است. ممکن است مبهم و نسبتاً استرس زا به نظر برسد، اما برندسازی یکی از آن مفاهیم بازاریابی است که باید به درستی درک کنید؛ نه تنها از نظر معنای برندسازی، بلکه نحوه اعمال عناصر برندسازی خوب در شرکت خود.
ممکن است شما محصول خود را به عنوان برند خود در نظر بگیرید، اما از نظر بازاریابی، آنها دو چیز متفاوت هستند. محصول شما همان چیزی است که میفروشید، چه یک شیء فیزیکی باشد و چه خدماتی. این احتمال وجود دارد که محصولات مشابه دیگری در بازار وجود داشته باشد. اما برند شما باید منحصر به فرد باشد.
درمقاله زیر با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم تا بهتر درک کنید که برندسازی چیست:
برندسازی چیست؟
برندینگ ایده یا تصویر کلی شرکت شما است که با محصول شما مرتبط است و ممکن است آن را در چشم مشتریان شما تعریف کند. نام، طرحها، لوگو و هر ویژگی دیگری که منحصر به شخصیت شرکت شما است، همه بخشی از برند شما هستند. آنها روی محصول شما و اطراف آن ظاهر می شوند و آن را از سایر محصولات مشابه در بازار متمایز می کنند.
دستورالعمل های برند سازی
پس از توسعه برند خود باید مجموعه ای از دستورالعمل های برند را در اختیار داشته باشید. یک نام تجاری توسعهیافته، نشانههای احساسی را در مخاطب ایجاد میکند که باعث میشود آنها برند شما را بر دیگری ترجیح دهند.
مخاطبان مختلف خواسته های متفاوتی دارند، متوجه خواهید شد که برندهای متعددی که تقریباً محصولات و یا خدمات مشابهی را میفروشند راهی برای متمایز کردن جایگاه خود پیدا کردهاند تا افراد خاصی را برای خرید محصولاتشان به جای برندهای رقیب جذب کنند.
نمونهای از این برندهای شامپو هستند. تولیدکنندگان محصولات مراقبت از مو با مخاطبان گسترده و رقابت سختی روبرو هستند، زیرا تقریباً همه شامپو میخرند. هزاران برند در بازار شامپو وجود دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که هرکس جایگاه خود را بسازد و با مخاطبان منحصربهفرد خود بهگونهای صحبت کند که برای آنها جذاب باشد و وفاداری مشتریان خود را تضمین کند.
چگونه برای کسب و کار خود برندسازی کنیم
یک نام تجاری بیشتر تحتتأثیر نحوه درک مخاطبان از آن است تا اینکه افرادی که خود برند را تشکیل می دهند وآن را باور دارند. خیلی خوب است که فکر کنید برند شما علمیترین و مبتنی بر واقعیت در بازار است. اما اگر مصرفکنندگان برند شما را غیر معتبر می دانند و نسبت به رقبای شما اطلاعات واقعی کمتری دارند، ممکن است زمان آن رسیده که فکری به حال برند خود کرده باشید. به همین دلیل است که تحقیقات برند، که شامل پرکردن پرسشنامه از مشتریان موجود و بالقوه است که چه درکی از برند شما دارند؟ نقش کلیدی در توسعه برند ایفا می کند.
احتمالاً خودتان متوجه شدهاید که چگونه برخی از برندها بسته به برداشت عمومی از تصویر آنها، رونق یا از بین رفتهاند. این همان چیزی است که در مورد افراد مشهور یا برنامههای تلویزیونی اتفاق میافتد: بهمحض اینکه احساس مشتریان نسبت به شما و برند شما تغییر کند، محبوبیت شما میتواند در یک لحظه افزایش یا کاهش یابد. به همین دلیل، مهم است که شفاف، سازگار و انعکاسی باشید.
مردم چه ارتباطی با برند شما ایجاد میکنند؟ آیا این ادراکات همان تداعیهایی هستند که از آنها راضی هستید یا ترجیح میدهید که برند شما به گونهای متفاوت درک شود؟
چگونه برند شما از رقبا متمایز میشود؟
عناصر خارجی مانند بررسیها و نظرات و توصیههای شفاهی وجود دارند. این نظرات خارج از کنترل شماست که میتوانند مثبت یا منفی باشند، اما بر درک برند شما تأثیر خواهند گذاشت. به همین دلیل بسیار مهم است که درک کامل و جامعی از برندسازی خود داشته باشید (بهطوریکه بتوانید به طور فعال پیامهایی را که میخواهید مخاطبان را با شما مرتبط کنند تبلیغ کنید.)
با تعریف محصول شما شروع می شود.
تعریف محصول شما در برندسازی
اگر برندی را بتوان با تداعیها و ادراکات تعریف کرد، آنگاه محصول را میتوان به عنوان خروجی خاص آن برند تعریف کرد. محصول، و همچنین خود شرکت، از تداعیهایی که برند ایجاد میکند، سود میبرد و به کسبوکار یا محصول کمک میکند تا هم قابل اعتماد و هم متمایز باشد.
بازاریابی، فرهنگ شرکت، تبلیغات و طراحی شما همگی میتوانند بر عملکرد برند شما تأثیر بگذارند. و همه آنها میتوانند بر عملکرد محصول شما در بازار نیز تأثیر بگذارند؛ بنابراین استفاده از نام تجاری خود برای تعریف محصول خود، بهعنوانمثال استفاده از فونتها، رنگها و شعارهایی که آن را از سایر برندهای موجود در بازار متمایز میکند، میتواند عملکرد آن را افزایش دهد و حتی مصرفکنندگان را وادار کند که برای آن بیشتر از سایر مارکهای غیرتجاری توجه کنند.
چهار چیز که هر برند خوب به آن نیاز دارد
برندسازی یک حوزه وسیع و اغلب مبهم از بازاریابی است، و وقتی میخواهید باشخصیت، پیامرسانی، طراحی و هر چیز دیگری که زیر چتر برندسازی قرار میگیرد، بپردازید. برای کمک به سادهسازی این کار بزرگ، ما بر روی چهار عنصر کلیدی تمرکز میکنیم که استراتژی برندسازی شما را آغاز میکنند.
آیا برند خود را درک میکنید؟
در بخش “چگونه برند خود را ایجاد کنیم”، هیچ مرحله بعدی در مأموریت برندسازی شما وجود ندارد، اگر شما و هرکسی که برای کسبوکار شما کار میکند، دقیقاً درک نکند که برند شما چیست چه در حال راهاندازی یک نام تجاری، ارزیابی مجدد یک برند موجود، یا تغییر موقعیت برند خود برای هدف قرار دادن یک جایگاه متفاوت، شکست خواهید خورد. درک اینکه چه کسی هستید و چگونه با نیازهای مخاطبان شما مطابقت دارد، حیاتی است.
چگونه می توانید ارزش برند خود را افزایش دهید؟
هر صاحب کسبوکاری میخواهد هنگام ارائه محصول یا خدمات خود، ارزش برند خود را افزایش دهد. شما هزینه های زیادی را صرف تبلیغات و بازاریابی دیجیتال می کنید. هدف پشت این همه تلاش این است که اجازه دهید کسب و کار شما رشد کند و مشتریان با ارزش بیشتری را جذب کنید.
محصولات در کارخانه ساخته می شوند، اما برندها در ذهن خلق می شوند.
والتر لندور
ممکن است کسی را ندیده باشید که جاده موفقیت را در طول یک شب طی کرده باشد زیرا این اتفاق بسیار نادر است. تمام تلاش های مداوم و برنامه ریزی صحیح شما چیزی است که باعث می شود برند شما ارزش خود را در آن حوزه نشان می دهد. وقتی وارد این کار شدید، رسیدگی به آن آسان تر می شود.
مهم نیست که شما مالک برند هستید که در ایجاد “ارزش برند” کار می کنید یا متخصصی را برای این کار استخدام کرده اید، باید عمق ارزش برند را درک کنید.
تخصص و ترفندها زمانی مفید هستند که بدانید هر نوع کسب و کار در بازار چگونه عمل می کند و نیازهای متفاوتی دارد. ایجاد ارزش برای هر برند یک چالش بزرگ است. به کمک این روش ها می توانید ارزش برند خود را در زمینه های مختلفی افزایش دهید.
- مشتریان هدف خود را آنالیز کنید
- سرمایه گذاری در بازاریابی ویدئویی
- طراحی لوگوی هوشمندانه
- طراحی وب سایت
- برند تجاری خود را به روش های مختلفی تبلیغ کنید
- کیفیت خود را حفظ کنید
- از قدرت رسانه های اجتماعی غافل نشوید
- قیمت معقول
- به نظرات مشتریان خود توجه کنید
- روی نقاط فروش منحصر به فرد تمرکز کنید
چشم انداز برند شما چیست؟
چشم انداز برند شما فقط به پیشنهاد شما و نحوه نگاه شما به جهان مربوط نمیشود این موضوع به آینده برند شما نیز مربوط میشود و اینکه چگونه در بلندمدت در زندگی مردم جا میگیرید. این میتواند بهسادگی سازگاری با نیازهای جدید و بیسابقه باشد، یا میتواند در مورد رسیدگی به مسائل عملی باشد تا محصول خود را به روشی کاملاً جدید ارائه دهید. چشمانداز شما برای آینده هر چه که باشد، باید هدف نهایی را مشخص کنید تا بتوانید سیستمهایی را برای دستیابی به آن راهاندازی کنید.
چه ارزش هایی را رعایت می کنید؟
ایجاد مجموعهای از ارزشهای کاملاً منحصربهفرد برای برند شما میتواند چالشبرانگیز باشد. اکثر مشاغل دارای ده ارزش مشابه هستند: کیفیت، باز بودن، نوآوری، مسئولیت فردی، انصاف، احترام به فرد، توانمندسازی، اشتیاق، انعطاف پذیری، کار گروهی و غرور. و وقتی اینها را نسبتاً واضح در نظر بگیریم
برای ما، تشخیص مارکهایی که محصول را به خوبی نمایش میدهند، و مارکهایی که وقتی میخواهند این پیامها را منتقل کنند، ناصادق به نظر میرسند، سخت نیست.
شخصیت برند شما چگونه است؟
شخصیت برند شما به لحن، طراحی و زبانی که برای ارائه برندتان به صورت ظاهری وباطنی استفاده میکنید، بستگی دارد. شخصیت برند شما می تواند متخصص و حرفه ای، بازیگوش و شوخ طبع، یا آرام و دوستانه باشد.
شخصیت شما باید برای آن دسته از افرادی که مخاطبان هدف شما را تشکیل میدهند جذاب باشد و باید تقریباً مانند شخص دیگری باشد که میتوانند در زندگی واقعی با آنها ارتباط برقرار کنند. نیازی نیست که منعکس کننده شخصیت های درون کسب و کار شما باشد، اما استخدام کارمندان متناسب با شخصیت شما کمک میکند تا بر تمام ارتباطات بیرونی شما به روشی طبیعی تر تأثیر بگذارد.
این چهار ستون باید به شما در درک نوع برندی که میخواهید بسازید و اینکه چگونه میتوان از آن برای جذابیت برای انواع خاصی از افراد استفاده کرد، کمک کند. درک ساده ارزشها، چشمانداز و شخصیتهایی که زیربنای برند شما هستند به شما کمک میکند تا ارتباطات موفقتری با مخاطبان خود ایجاد کنید.