بیش از 80 درصد از سازمان ها برای رنگ برند پزشکی از آبی و سفید در لوگوی خود استفاده میکنند. این یک اشتباه نیست بلکه تأثیر مستقیم روانشناسی رنگ در برندسازی عملی است. با این حال، در حالی که این دو رنگ غالبترین رنگها در بخش مراقبتهای بهداشتی هستند، سازمانها باید جمعیت بیماران را قبل از انتخاب رنگهای برند به دقت در نظر بگیرند، زیرا بیماران به رنگها واکنش متفاوتی نشان میدهند. احساسات، عواطف و بیان رنگهای مختلف از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.
نحوه انتخاب بهترین رنگ برند پزشکی
رنگهایی که در برند پزشکی خود استفاده میکنید به طور مستقیم بر احساس بیماران هنگام ورود به مرکز شما تأثیر میگذارد. بهتر است رنگهایی را انتخاب کنید که هماهنگ باشند و پیام امیدی را به بیماران منتقل کنند.
رنگ اولین برداشتها را نشان میدهد که تعیین میکند بیمار از امکانات شما خوشش میآید یا نه. در اینجا عواملی وجود دارد که باید هنگام انتخاب رنگ برای برند پزشکی خود در نظر بگیرید.
1. جمعیت بیماران خود را درک کنید
هنگام انتخاب رنگ اصلی و ثانویه برای لوگوی خود، باید در نظر داشته باشید که چه کسانی به عنوان بیماران شما به مرکز مراجعه خواهند کرد. گروههای سنی مختلف به رنگها واکنش متفاوتی نشان میدهند؛ بنابراین، از رنگهایی استفاده کنید که احساسات بیمار را بر اساس سن نشان میدهد. به عنوان مثال، کودکان یک مرکز با رنگهای شاد را دوست دارند، در حالی که بزرگسالان به دنبال رنگهای آرامتر هستند. روی رنگهایی تمرکز کنید که احساسات مناسبی را از بیماران شما برمی انگیزند.
2. یک تحلیل رقابتی انجام دهید
اگر در حال شروع کار خود هستید یا مدتی است که فعالیت میکنید و میخواهید لوگوی برند خود را دوباره طراحی کنید، بهتر است رنگهایی را که اقدامات درمانی موفق در منطقه شما استفاده میشود بررسی کنید. اگر سایر امکانات از رنگهای متفاوتی استفاده میکنند که بر محیط تسلط دارند، ترکیبهای مشابه یا بهتری را در نظر بگیرید تا امکانات خود را برجسته یا ترکیب کنید.
3. روانشناسی رنگ مرتبط با فرهنگی را به کار ببرید
رنگ فرهنگی است به همین دلیل است که اگر تصمیم دارید از قوانین تکامل رنگ پیروی کنید باید مراقب باشید زیرا افراد از فرهنگهای مختلف رنگ را متفاوت درک میکنند. ضمن در نظر گرفتن جمعیت هدف و گروه سنی خود و تمرکز بر رنگهایی که احساسات مثبت را برمی انگیزند، اصول روانشناسی رنگها را به کار ببرید.
4. یک پالت رنگ ثانویه را انتخاب کنید
پالت رنگ ثانویه ترکیب رنگی از مخلوط مساوی از دو رنگ اصلی است. این رنگ اصلی را برجسته و تعریف میکند و اغلب به روز میشود. یک رنگ ثانویه با مخلوط کردن رنگ سرد و رنگهای گرم برای ایجاد ترکیب عالی ایجاد میشود. به راحتی میتوان لوگوی خود را تازه و متفاوت جلوه داد. بسته به جمعیت مورد نظر خود و روندهای فعلی در محیط خود، میتوانید یک پالت ثانویه را سالانه به روز کنید.
5. اصل مایا را اعمال کنید
اصول MAYA روشی است که در آن به کاربران پیشرفتهترین طراحی با ویژگیهای جدید و به راحتی قابل تطبیق داده میشود. دلیل اصلی اجرای این اصل، طراحی برای آینده و ایجاد تعادل در طراحی فعلی است.
مشتریان در بخش مراقبتهای بهداشتی مشتاقانه منتظر چیزهای جدید و تکامل تدریجی هستند. اصل مایا برای طراحی در این بخش خوب است زیرا تعادل مناسب را ایجاد میکند. با گذشت زمان، میتوانید طراحی مراقبتهای بهداشتی خود را برای راحت نگه داشتن بیماران و بهبود تجربه بیمار پیش ببرید.
چرا رنگ برند پزشکی اغلب آبی است؟
هر رنگ احساسات متفاوتی را القا میکند و کیفیتهای مختلفی را به مصرف کننده منتقل میکند. رنگ آبی معمولاً با اعتبار، اعتماد، دانش، قدرت، حرفهای بودن، تمیزی، آرامش و تمرکز همراه است. از آنجایی که همه این ویژگیها در جامعه پزشکی ارزشمند است، آبی انتخاب ایده آلی برای لوگوهای پزشکی است. علاوه بر این، از آنجایی که آبی قبلاً اغلب توسط ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی و سایر سازمانهای مرتبط استفاده میشود، مصرف کنندگان آن را با رشته پزشکی مرتبط میدانند.
رنگ آبی در حوزه پزشکی چقدر محبوب است؟
حتی در خارج از حوزه پزشکی، آبی یک انتخاب رنگ محبوب برای لوگوها است. در واقع، 50 درصد از همه برندها هنگام طراحی لوگوی خود از رنگ آبی استفاده میکنند. همچنین بیش از 80 درصد از شرکت های پیشرو در صنعت مراقبتهای بهداشتی دارای آرم هایی با رنگ آبی هستند.
چرا رنگهای آبی و سفید برای برند پزشکی بسیار محبوب هستند؟
آبی و سفید رایجترین رنگها در بخش مراقبتهای بهداشتی هستند و باید دلایل خوبی وجود داشته باشد که این دو رنگ بیشترین ترجیح را دارند.
اول، آبی با اعتماد، قدرت، حرفهای بودن، تمیزی، آرامش، اعتبار و قدرت همراه است. این ویژگیها برای بخش مراقبتهای بهداشتی بسیار مناسب است، جایی که بیماران میخواهند با امکانات مراقبتهای بهداشتی آرام، قابل اعتماد و معتبر ارتباط برقرار کنند.
آبی محیطی آرام را القا میکند و اطرافیان میتوانند مطمئن باشند که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. اینگونه بود که آبی به رنگ غالب در بخش مراقبتهای بهداشتی تبدیل شد.
از طرفی سفید در بین تمام رنگهای موجود رنگ تمیزی است. این یک رنگ جهانی مناسب برای بسیاری از مؤسسات تجاری است. سفید رنگ ایمان و امید است. این نشان میدهد که کسانی که در مراقبتهای بهداشتی هستند، وظیفه مراقبت از بیماران، خانوادهها و جوامع را دارند.
از زمانی که پزشکان شروع به پوشیدن لباس سفید برای نشان دادن تمیزی و عقیمی کردند، بیماران نه تنها احساس امنیت میکنند، بلکه از بودن در یک محیط تمیز نیز مطمئن هستند. سفید کوچکترین جزئیات را آشکار میکند و تمیز نگه داشتن محیط مراقبتهای بهداشتی را برای پزشکان آسانتر میکند.
آبی و سفید ترکیب رنگی را ایجاد میکنند که هدفی هارمونیک ایجاد میکند. ترکیب رنگ برای بسیاری از افراد مناسب است و میتوان آن را در هر جایی مانند روی دیوارها اعمال کرد، زیرا این ترکیب از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر و آرام بخش است.
در اغلب فرهنگها رنگ سفید را با عروس پیوند میزند زیرا رنگ سفید تمیز، خالص، ظریف و صلح آمیز است. در پرو، رنگ سفید نماد سلامتی و فرشتگان است. فرانسه در نقاشیهای غار، گچ، کلیسا از رنگ سفید استفاده میکند. یونان باستان رنگ سفید را مقدس میدانست.
چرا رنگ آبی و سفید همیشه برای رنگ برند پزشکی مناسب نیست؟
برای بسیاری از افراد غیرمعمول نیست که فکر کنند آبی و سفید همیشه مناسب و مساعد هستند. با این حال، فرهنگهای مختلف ارتباط متفاوتی با آبی و سفید دارند. بهعنوانمثال، چین، کره و برخی کشورهای آسیایی معتقدند رنگ سفید نماد مرگ و سوگواری است. آنها فقط در مراسم تشییع جنازه از رنگ سفید استفاده میکنند. از سوی دیگر، در این مناطق، رنگ زرد نشان دهنده شادی و ثروت است.
این مفهومی نیست که بخواهید در جایی که مردم به دنبال درمان هستند و امیدوار به بهبودی هستند، پیاده سازی کنید. بیماران نمیخواهند به جایی بروند که در آن به مرگ و عزاداری فکر کنند. این یک تأثیر روانی منفی بر محیط مراقبتهای بهداشتی ایجاد میکند و میتواند بیماران را دور کند.
چگونه تقسیم جمعیتی از بازار محلی خود برای انتخاب رنگ برند پزشکی به دست آوریم؟
بهتر است قبل از انتخاب رنگ برند خود اطلاعات بیشتری در مورد جمعیت بیماران محلی خود کسب کنید. فراتر از دانستن اطلاعات جمعیتی، مانند قومیت و نوع تقاضا برای خدمات خود را در محل خود در نظر بگیرید.
راه سخت برای فهمیدن این موضوع این است که به وب سایت اداره سرشماری بروید و اطلاعات جمعیتی را برای کد پستی خود و کدهای پستی اطراف آن استخراج کنید.
مراقبتهای بهداشتی یک امر ضروری است، اما مصرف کنندگان انتخابهای زیادی برای دریافت این مراقبت دارند. به منظور جذب بیماران، ارائه دهندگان به بازاریابی میپردازند. یکی از مهمترین اجزای هر طرح بازاریابی، لوگو است، که تصویری است که مصرف کنندگان با عمل شما مرتبط میکنند. اگرچه این آرمها از یک ارائه دهنده به ارائه دهنده دیگر متفاوت است، اما اغلب رنگ آنها آبی است.
از چه رنگهای دیگری میتوان برای رنگ برند پزشکی استفاده کرد؟
هنگام طراحی لوگو برای یک مطب پزشکی یا نوع دیگری از سازمان مراقبتهای بهداشتی، میتوانید از هر رنگی که انتخاب میکنید استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است تصمیم بگیرید که به رنگ آبی اکتفا کنید، زیرا این یک انتخاب سنتی و آزمایش شده است. با این حال، در موارد دیگر، ممکن است تصمیم بگیرید از رنگ متفاوتی استفاده کنید تا خود را از رقبا متمایز کنید و احساسات متفاوتی را در بین مصرف کنندگان القا کنید.
از طرف دیگر، ممکن است تصمیم بگیرید که علاوه بر آبی، از رنگ دیگری استفاده کنید تا لوگوی منحصربهفردتری برای کسب و کار خود ایجاد کنید که چشم مصرف کننده را به خود جلب کند. هنگام انتخاب رنگها برای لوگو، مهم است که رنگهایی را انتخاب کنید که به خوبی یکدیگر را تکمیل کنند و کیفیتهایی را که میخواهید مصرفکنندگان با کسبوکار شما مرتبط کنند ارتباط برقرار کنند. برخی از رنگهای دیگر که معمولاً برای لوگوهای پزشکی انتخاب میشوند عبارتاند از:
- زرد – شادی، صمیمیت و شادی را نشان میدهد.
- سبز – رشد، تعادل و شادابی را به شما منتقل میکند.
- مشکی – مخفی کاری، تجمل و رسمی بودن را به اشتراک میگذارد.
- خاکستری – بلوغ، خونسردی و بی طرفی را نشان میدهد.
- قرمز – انرژی، سرعت و اشتیاق را به شما منتقل میکند.
- صورتی – گرما، پرورش و نرمی را به شما منتقل میکند.
برخی از این رنگها ممکن است برای ارائه دهندگان در زیرمجموعههای خاص مناسبتر باشند. بهعنوانمثال، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی زنان ممکن است رنگ صورتی را برای انتقال گرما و زنانگی انتخاب کنند. ارائه دهندگانی که کودکان را درمان میکنند ممکن است رنگهای شادتر مانند سبز، قرمز یا زرد را انتخاب کنند.
انتخاب رنگ درست برای برند پزشکی شما
طراحی لوگوی شما یکی از مهمترین تصمیماتی است که شما به عنوان یک ارائه دهنده پزشکی میگیرید. طراحی لوگوی مناسب مشتریان را جذب میکند، پیام مورد نظر شما را منتقل میکند، به راحتی قابل تشخیص و به یاد ماندنی خواهد بود. قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید، از آزمایش چندین طرح نترسید. اگر میخواهید مطمئن شوید که لوگوی شما پیام درستی را ارسال میکند، با یک متخصص مشورت کنید که میتواند به شما در ایجاد یک طراحی منحصر به فرد و مؤثر کمک کند.