تبدیل شدن به یک کوچینگ کسب و کار راهی عالی برای کمک به صاحبان مشاغل است که شرکتهای خود را اداره کنند و به اهداف تجاری خود دست یابند. در این مقاله، ما در مورد اینکه یک مربی کسب و کار چه میکند، چگونه به مشتریان خود کمک میکند، برای تبدیل شدن به یک مربی چه چیزی لازم است و پاسخ به سؤالات متداول را مورد بحث قرار میدهیم.
کوچینگ کسب و کار چیست؟
کوچینگ کسب و کار یک مربی حرفهای است که از صاحبان مشاغل حمایت میکند، آموزش میدهد و انگیزه میدهد. آنها توصیههایی را برای چشم انداز، رشد و اهداف یک شرکت ارائه میدهند. مربیان کسب و کار مؤثر انگیزه ایجاد میکنند، همچنین استراتژیهایی را برای کمک به رشد کسب و کار پیاده سازی و اولویتبندی میکنند.
اصول کوچینگ صرف نظر از صنعت همیشه یکسان باقی میماند. به این ترتیب کوچینگ کسب و کار شبیه هر نوع آموزش دیگری است. به طور شگفتانگیزی، یک مربی کسبوکار چندین کار را انجام میدهد که درگیر در امر مربیگری است، اما به گونهای که بر ایجاد و اجرای یک کسبوکار موفق تمرکز دارد.
این متخصصان نقش آشکار آموزش صاحبان و مدیر کسب و کار را در امور مربوط به تشویق، پاسخگویی، راهنمایی و پشتیبانی دارند. این برنامه آموزشی به کسانی که شروع به کار کردهاند یا قبلاً صاحب یا اداره کننده یک کسب و کار هستند، در زمینه مدیریت، فروش، تیم سازی و بازاریابی، فقط به ذکر چند مورد کمک میکند.
یک مربی کسب و کار باید به طور مکرر با مشتریان ملاقات کند، چه از طریق تلفن یا حضوری، تا در مورد حال و آینده شرکت و مسائل جاری شرکت با آن صحبت کند. این کمک میکند تا کسب و کار را در مسیر استقرار نگه دارید و به طور مستمر برای دستیابی به اهداف و اهداف به جلو حرکت کنید.
کوچینگ کسب و کار چه میکند؟
مربیان کسب و کار ممکن است مسئولیتهای مختلفی را بر عهده بگیرند. برخی از وظایف مربی کسب و کار عبارتاند از:
- ارائه مشاوره به مشتریان در مورد برنامهها و استراتژیهای جدید
- مسئولیت پذیر و با انگیزه نگه داشتن مشتریان
- برقراری ارتباط با مشتریان برای درک بهتر چشم انداز و اهداف آنها
- کمک به مشتریان در رشد شرکت، اهداف و توسعه برنامه
- ارزیابی نقاط قوت و ضعف مشتری و هدایت توسعه
- کمک به مشتریان برای رشد کسب و کار خود از ابتدا
- کمک به مشتریان در استفاده از مهارتهای شخصی برای بهبود کسب و کارشان
- راهنمایی مشتریان در تکمیل وظایف رشد استراتژیک کسب و کار
- نظارت بر رشد کسب و کار و ایجاد روشهایی برای بهبود
- تجزیه و تحلیل برنامههای استراتژیک که به موفقیتها و شکستهای شرکت کمک کردهاند
چرا باید کوچینگ کسب و کار استخدام کنم؟
به عنوان یک صاحب کسب و کار، ممکن است دریابید که برای ارتقای کسب و کارتان به سطح بعدی به حمایت بیشتری نیاز است. به عنوان یک شخص ثالث عینی، مربی کسب و کار مزایای زیادی را ارائه میدهد، از جمله:
- ارائه دیدگاه بیطرفانه
- ارائه انتقاد سازنده
- رفع موانع ذهنی
- پیشنهاد روشها یا طرحهای جدید
- ارائه فرصتهای جدید شبکه
چه جنبههایی از کسب و کار از یک کوچینگ کسب و کار سود میبرد؟
در حالی که یک مربی کسب و کار میتواند به جنبههای مختلف شرکت مشتری کمک کند، تمرکز اصلی به طور کلی بر رشد کلی شرکت شما است. هرچه یک شرکت رشد بیشتری ببیند، موفقتر و سودآورتر خواهد بود. از آنجایی که همه صاحبان مشاغل میخواهند شرکتشان موفق باشد، مربیان کسب و کار در کنار آنها برای تحقق آن کار میکنند.
جنبههای دیگر ممکن است شامل برنامه ریزی مالی، استراتژیهای بازاریابی یا برنامه ریزی کلی باشد. یک مربی کسب و کار همچنین میتواند در موارد زیر به شما کمک کند:
- راه اندازی کسب و کار شما
- ایجاد یک طرح تجاری، بیانیه مأموریت شرکت و ارزشها
- استراتژیهای بازاریابی و ترویج
- توسعه یا استراتژیهای مالی خاص
- عیب یابی مشکلات یا ناکارآمدیهای تجاری
از کوچینگ کسب و کار چه انتظاری باید داشته باشم؟
یک مربی کسب و کار باید بتواند به شما در افزایش درآمد کسب و کار، ارتقاء رشد کلی و رسیدن به اهداف خاص کمک کند. مربیان کسب و کار مؤثر اغلب برنامهها، اقدامات و اهداف قابل اندازه گیری ثابتی را طراحی میکنند.
کوچینگ کسب و کار باید از شما چه انتظاری داشته باشد؟
مربی شما توجه و افشای کامل شما را میخواهد. هدف این است که بر روی کسب و کار خود کار کنید تا در آن. با وجود برنامه شلوغ، باید بتوانید زمانی را برای پاسخ صادقانه به سؤالات مربی اختصاص دهید و اگر میخواهید به اهداف خود برسید، به توصیههای او گوش دهید.
تفاوت بین کوچینگ کسب و کار و یک مشاور کسب و کار چیست؟
در حالی که یک مربی و یک مشاور هر دو برای کمک به حل مشکلات در تجارت شما تلاش میکنند، رویکردهای آنها کاملاً متفاوت است. یک مربی کسب و کار روی شما به عنوان یک مالک و رهبر تمرکز میکند. یک مشاور کسب و کار بر روی کسب و کار و نحوه عملکرد آن تمرکز میکند.
ویژگیهای کوچینگ کسب و کار خوب:
علیرغم چندین مزیت عالی آموزش، همه مربیان خوب و قادر به ارائه اطلاعات با کیفیت نیستند. هنگامی که به دنبال استخدام هستید، مهم است که ویژگیهای زیر را در نظر بگیرید:
- یک مربی خوب باید بتواند مشکلاتی را که یک کسب و کار با آن مواجه است شناسایی و حل کند. او باید بتواند اطلاعات قابل توجهی در زمینههای خاص صنعت شما بدهد.
- یک مربی خوب باید در مورد آرزوها و نیازهای کسب و کار شما حمایت کند. او همچنین باید شما را تشویق کند که هر گونه چالش مرتبط با تجارت را بپذیرید و همچنین بر مشکلات اداره یک کسب و کار کوچک غلبه کنید.
- یک مربی خوب باید انگیزهای باشد که از طریق بازخورد، راهنمایی مؤثر و تشویق به شما انگیزه دهد تا از تمام پتانسیل خود استفاده کنید.
- یک مربی کسب و کار باید مردم مدار باشد و میل به کمک به دیگران داشته باشد. او باید علاقه بزرگ و واقعی نشان دهد، بداند چگونه فعالانه گوش کند و چگونه به شیوهای مؤثر ارتباط برقرار کند.
شرایط کاری کوچینگ کسب و کار چیست؟
اگر به دنبال شغلی در این حرفه هستید، رعایت معیارهای خاصی مهم است، از جمله:
- اخذ مدرک در یک تجارت یا رشته مرتبط
- در زمینه کسب و کار خود با تجربه شوید
- گواهینامه مربیگری تجاری
- ایجاد یک شبکه قوی و شهرت
- ایجاد پایگاه مشتری بسته به زمینه تخصصی شما.
برای تبدیل شدن به کوچینگ کسب و کار چه مهارتهایی لازم است؟
به عنوان یک مربی کسب و کار، داشتن ترکیبی خوب از مهارتهای سخت و نرم بسیار مهم است. هر دو به شما کمک میکنند تا به طور کلی یک مربی کسب و کار مؤثرتر شوید. در اینجا چند مهارت کلی وجود دارد که باید هنگام در نظر گرفتن این حرفه داشته باشید:
1. مهارتهای نرم افزار کامپیوتری:
درک مهارتهای اساسی کامپیوتر به عنوان یک مربی کسب و کار مهم است. شما از این مهارتها برای تحقیق، اندازه گیری هدف، ایجاد استراتژی و بودجه مالی استفاده خواهید کرد.
2. مهارتهای ارتباطی:
مربیان کسب و کار اغلب به طور مستقیم و نزدیک با مشتریان خود کار میکنند، بنابراین شما باید بتوانید به طور مؤثر با آنها ارتباط برقرار کنید.
3. مهارتهای بین فردی:
به عنوان یک مربی کسب و کار، باید با مشتریان خود انگیزه دهید، رهبری کنید و صبور باشید. داشتن مهارت گوش دادن فعال نیز مهم است.
4. مهارتهای سازمانی:
به عنوان یک مربی کسب و کار، باید سازماندهی بالایی داشته باشید تا به برنامه ریزی، اجرا و اندازه گیری استراتژیها کمک کنید.
مزایای کوچینگ کسب و کار چیست؟
مزایای کلیدی کوچینگ کسب و کار مستلزم بهبود عملکرد و سودآوری یک شرکت، تقویت مجموعه مهارتهای جدید، تعیین اهداف، القای مسئولیت پذیری، ایجاد رهبری و خدمت به عنوان عرصهای برای رشد شخصی در میان بسیاری دیگر است.
1. عملکرد و سودآوری را بهبود میبخشد:
یک کسب و کار مربی زندگی، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت یک سازمان را تعیین میکند که به طور سیستماتیک برای صاحب کسب و کار مشخص میشود تا بر اساس آنها عمل کند. با ساختار یک مدل رشد دست یافتنی، یک مربی کسبوکار چشماندازی را برای کارآفرینان تعریف میکند، بنابراین به شرکتهایشان کمک میکند تا شکوفا شوند.
2. تقویت مجموعه مهارتهای جدید:
با ایجاد یک طرح کسب و کار، ارائه راهنمایی، افزایش اعتماد به نفس، یا توصیه به کارآفرینان برای ایجاد شبکه برای تأمین مالی جمعی، این مربیان کسب و کار سطح مهارت شرکت را با تشویق کارکنان به کار هوشمندانهتر، بهبود میبخشند.
با شناسایی نقاط قوت و کاستیهای یک شرکت، مربیان کسب و کار با کارمندان برای ایجاد تنظیمات هدفمند همکاری میکنند؛ بنابراین، مشاوره کسب و کار به بازرگانان کمک میکند تا کنترل شرکت خود را حفظ کنند و در عین حال بهترین عملکرد را از کارکنان خود از طریق افزایش عملکرد، بهره وری و اثربخشی عمومی کسب کنند.
مهم نیست که یک شرکت چقدر مستقر است و کارمندان چقدر شایستگی دارند، ارتقاء و تقویت مجموعه مهارتهای جدید برای همگام شدن با روندهای صنعت ضروری است؛ زیرا پویاتر و خودجوشتر از همیشه است.
3. القای مسئولیت پذیری:
کسب و کارها برای رسیدگی به ملاحظات مالی، بازاریابی و سازمانی پاسخگو هستند، زیرا اینها مهمترین جنبههای اداره یک شرکت هستند. برای کمک به رشد شرکت، داشتن مربی مسئول اجرای کارهایی که به تعویق انداختهاید کمک بزرگی است.
4. ایجاد رهبری:
برای اینکه یک کسب و کار به آستانه موفقیت برسد، باید رهبری پربار داشته باشد. مشاوره کسبوکار میتواند به کارآفرینان کمک کند تا ویژگیهای اساسی مانند برقراری ارتباط شفاف، تنظیم انتظارات عملکرد، ارائه بازخورد، حمایتکردن، تقویت روحیه و شناخت تلاشهای کارکنان خود را ایجاد کنند.
5. ایجاد عرصه برای رشد شخصی:
مشاوره کسب و کار فرصتی عالی برای رشد شخصی ارائه میدهد. صرف نظر از اینکه شما یک مبتدی یا یک صاحب کسب و کار باتجربه هستید، کوچینگ به شما تشویق و کمک میکند تا با آن کار کنید.